Rade pre systémové zmeny v školstve

Autor: Ladislav Fuchs | 19.12.2012 o 19:45 | Karma článku: 12,05 | Prečítané:  568x

Tento text je zjednodušením. Pomenúva iba niektoré súvislosti. Žiadam kolegov, ale aj verejnosť, ktorej záleží na školstve, aby pridala svoje postrehy...

Nie tak dávno sme za jeden z cieľov tohto štátu považovali znalostnú ekonomiku. Dnes je znalostná ekonomika  skutočne konkurenčnou výhodou tej krajiny, ktorá ju zvládne. Vzdelanie   a výchova sa  v nej má stať primárnou hodnotou, kultivácia osobnosti predsa v konečnom dôsledku smeruje k uplatneniu osobnosti na trhu práce.

Stav nášho školstva je bohužiaľ bezútešný. Chýba odvaha, dlhodobá koncepcia a aj následné politické rozhodnutia. Od vzniku štátu žiadna vláda nepredstavila víziu, ktorú by sme konkrétnymi činmi sledovali. Pritom viaceré z nich školstvo deklarovali ako svoju prioritu.
Školstvo nemá zmysluplnú koncepciu. Školy sa zmietajú v protichodných požiadavkách kvality vyučovania a normatívnych peňazí žiakov.  Žiak sa stal nočnou morou pomaly každého riaditeľa školy, školy berú každého, aby prežili, a vyučovanie ide do neznáma, je neefektívne. Mnohí dnešní rodičia,  ale aj ústavní činitelia ignorujú pojmy ako je morálka, zodpovednosť,   na druhej strane upozorňujú na práva detí. Zabúdajú, že druhou stranou mince je povinnosť. Slušnosť, úcta, rešpekt už sú  iba smiešne pojmy, ktoré sú valcované peniazmi, po skutočnej morálke nenájdeme nikde temer ani stopu.

Všetko dobré, čo v školstve bolo, sa odmieta. Nahradzuje sa bezobsažným modernizmom, nefunkčnými predstavami novopečených straníckych odborníkov a pochybnými pokusmi, ktoré majú iba jeden cieľ: okamžitý finančný či politický profit.  Politici a lobisti sa sústredili na dokonalé vyčerpanie financií štátu  na školstvo. Školstvo sa tak stáva   nástrojom  prázdnych politických gest. Školstvo sa stáva úschovňou detí, prinajlepšom akýmsi zábavným parkom, kde sa žiaci vôbec nemusia snažiť, kvalita výchovy a vzdelávania neuveriteľne klesá. Učiteľské povolanie je atraktívne svojou povahou, ale je  finančne podhodnotené, chýba v ňom mladá krv. Za katedry mieria nekvalitní absolventi, učiteľské povolanie študuje iba horší priemer absolventov stredných škôl.

Neuveriteľná byrokracia dokonale otravuje učiteľský život. Vypĺňanie nezmyselných tlačív a tabuliek berie učiteľom drahocenný čas, ktorý by mohli venovať štúdiu, príprave na vyučovanie  a najlepšie tomu najcennejšiemu, čo v školstve je, žiakom.

Výsledok?  Spoločnosť smeruje k tomu, aby bola primitívna, primitívni ľudia sa ľahšie ovládajú. Vzdelaní ľudia sú dnes v skutočnosti pre firmy príťažou.  Je vôbec potreba naučiť sa čítať? Čítanie zvádza k premýšľaniu. Dnes  stačí vnímať  obrázky, z ľudí sa stávajú obdivovatelia telenoviel, celebrít a bezduchej zábavy.  Je to tak,  o tom svedčí spôsob života mnohých obyvateľov. A nielen to. Mnoho manažérov nie je schopných pochopiť obyčajný písaný text. Preto sa to maskuje tým, že sa robia obrázkové prezentácie, vymýšľajú grafy...podobnosť práce niektorých vládnych činiteľov je alebo nie je čisto náhodná? Títo ľudia nemôžu podporovať rast vzdelanosti , ohrozilo by to ich postavenie. Jednoducho vedomosti sa  paradoxne  stávajú určitým handicapom.

Napriek určitým snahám o jej potlačenie,  aj tu rozmery korupcie, arogancie nadobúdajú obludné rozmery. Obrovské plytvanie prostriedkami, netransparentnosť a množstvo zbytočných inštitúcii, byrokracia. Pritom najčastejšie ide o to, ako zmanipulovať projekty tak , aby sa z toho obohatili vybraní sponzori,  kamaráti, ruka  predsa ruku myje, ten systém je skorumpovaný zhora až dolu. Štát nechce ušetriť, nechce prestať žiť nad svoje  pomery, nechce venovať zvýšenú pozornosť školstvu, hoci to je jeho priorita. Mnoho konkrétneho  na tieto témy bolo napísané v iných blogoch...na druhej strane mimo stojí stále sa rozrastajúca vrstva  chudákov, ktorí žijú len zo dňa na deň, z ruky do úst, s existenčnými ťažkosťami. To sme v tomto štáte ešte nepoznali...

Táto spoločnosť nepotrebuje  skutočne vzdelaných, ktorí  sú schopní samostatne a kriticky myslieť?  Takí sú pre ňu dokonca potenciálne nebezpeční. Sú pieskom v súkolí, sú to podvratné živly.   Táto spoločnosť sa skrýva za sebaklam, že  potrebuje  kvalifikované, vysoko špecializované kádre, ktoré okrem svojej práce nemajú na nič čas a ničomu inému nerozumejú. Títo ľudia podceňujú znalosti iných vied, pohybujú sa v nich len na úrovni špekulácií a sú schopní uveriť aj veľmi primitívnym ideovým nezmyslom. Iná skupina ľudí má  vo svojom hodnotovom svete   len majetok a peniaze, ktoré sú prostriedkom k zisku spotrebiteľských pôžitkov...

Vzdelanie je však zásadnou hodnotou samé o sebe, pretože poskytuje  možnosť individuálneho rastu, otvára človeku dvierka  k pochopeniu seba samého. To  je veľmi dôležité. Ekonomická úspešnosť jednotlivca je podstatná pre existenciu v spoločnosti,  to v živote ale nestačí... Človek  musí obstáť sám pred sebou, pred inými,  a ak chcete aj pred bohom. V dnešných podmienkach a v súčasnom systéme však ostáva  problém. Do akej miery má dávať štát  normatívne peniaze na žiaka a ako zmerať skutočnú mieru poskytovaného vzdelania? Vedenia škôl sa pohybujú medzi dvoma mlynskými kameňmi, na udržanie škôl potrebujú dostatočný počet akýchkoľvek žiakov, ale na efektívne vzdelávanie by mali robiť určitú selekciu.

Dostatočné všeobecné vzdelanie umožňuje aj pomerne ľahkú adaptáciu na rôzne profesie. Dnes nikto už nečaká  celoživotnú prácu v rovnakom odbore a teda bude využívať rovnaké vedomosti a zručnosti. Trend je predsa úplne iný, vyžaduje veľkú flexibilitu a schopnosť adaptácie.  Všeobecne vzdelaný človek  si dokáže svoj život zariadiť sám. Vie ako využiť voľný čas,  nespolieha sa na zábavu poskytovanú  ohlupujúcimi médiami, dokáže sa zodpovedne rozhodovať aj v náročných životných situáciách. Vzdelanie má nezanedbateľný význam nielen  pre pracovnú činnosť, ale pre celý život, Vzdelaný človek žije plnohodnotný život, zapája sa do celospoločenského diania, je aktívny, nenudí sa.  S nudou a neaktívnym trávením voľného času súvisia nebezpečné a finančne a spoločensky nežiadúce javy ako kriminalita, drogové závislosti, hazard a iné.

Náprava nášho školstva je možná, ale potrvá niekoľko generácií. Učitelia a ich žiaci  svojimi nátlakovými akciami upozornili verejnosť a vládu na žalostný stav v našom školstve. Prvé kroky Rady pre systémové zmeny v školstve / hoci tá je zložená bez hlasu ľudu, bez učiteľov z priamej praxe/ by skutočne mali viesť k zlepšeniu financovania školstva, k zlepšeniu obsahu a podmienok výchovy a vzdelávania, a celkom určite  aj k zmene postavenia a mzdového ohodnotenia práce učiteľov.



Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Koľko vzdelaných a talentovaných ľudí si môže Slovensko odpáliť?

Neútočme na seba, nepoužívajme slovník, ktorý nás vracia do obdobia mečiarovského gádžovstva, povinnosťou politikov je krajinu kultivovať.

PRIMÁR

Prečo by ste nemali ísť spať nahnevaní

Vedci objavili spôsob, ako sa lepšie vyrovnať so zlými spomienkami.


Už ste čítali?